Därför handla i Sverige!

Dagen efter vårdagjämningen skickade jag nedanstående mejl till Roy Nordqvist, SM4FPD, Swedish Radio Supply.


Hej

Tack för ditt senaste nyhetsbrev. Jag är en stor beundrare av dina omfångsrika, informativa och trevliga nyhetsbrev.

Du skriver i brevet följande:

"Kolla SRS hemsida för amatörradio
SRS hemsida: http://ham.srsab.se/
Här finns möjlighet att skaffa en drömradiostation till super duper pris.
Varför inte en D-STAR radio, alla andra har ju sådana.

Eller en ny kraftfull högpresterande HF-radiostation nu när det börjar öppna rejält på höga HF band. Kanske en handapparat med D-STAR inför våren?"


Är intresserad av att skaffa en ICOM ID-51E. På SRS:s hemsida står det att stationen kostar 6.500 kr. Jag känner mig inte riktigt införstådd med att det är ett "super duper pris" då jag jämför med priser hos leverantörer utanför Sverige.

T ex kostar stationen hos Wimo i Tyskland 524 Euro = 4.214 kr (dagens kurs). Det blir en prisskillnad på hela 2.286 kr. Ingen liten skillnad precis. Momsen är visserligen lägre i Tyskland, 19 %. Den för oss gynnsamma valutakursen har funnits länge nu och att det och momsskillnaden skulle motivera prisskillnaden förstår jag inte.

Kanske du kan motivera prisskillnaden och annat som kan göra att det är fördelaktigt för mig att köpa stationen från SRS?

Eller kanske det blir ett super duper pris på Eskilstunaloppisen?

Med bästa hälsningar och 73

Kjell, SM0FOB



Roy behärskar till fullo mycket bra kundbemötande. Efter bara en halvtimme fick jag nedanstående svar.


Tala med Wolfgang om priset, kanske kan han göra ett bättre pris

Ang priserna i SM så bestäms de av faktorer som vi inte kan råda över. Dessutom är SM en mycket liten marknad för en speciell produktkategori.

Genom tiderna har vi dock hållit reservdelar, flera års garantier, gratis reparationer och massor, timtal av support per såld radio. Något som de som säljer billigt knappast stå upp till, eller försöker förhala. Snarare är det så att de som köpt på billigt ställe tycker att vi skall ge supporten, reservdelar och service. Vi har dagligen folk som vill ha allt detta av oss trots att de köpt radion på annat håll.

Givetvis kommer amatörradio i framtiden, även i SM, att bli som annan hemelektronik, dvs utan support, utan reservdelar, och med minsta möjliga garanti och knappast reparationsservice.

För övrigt avser jag priser där man jämför kvalitet med andra fabrikat och jämför med  icke eller falskt typgodkända Kinesiska saker. Det finns faktiskt inget annat fabrikat som går att jämför med kvaliteten på ICOM. Dock finner vi att kvalitet i dessa aspekter är något som intresset för minskar.

De
Roy


Jag besvarade Roys mejl samma dag, dock inte lika snabbt som han gjorde. Se nedan.


Hej

Tack för din synnerligen snabba respons på mitt mejl till dig!

Jag köper till fullo dina argument. Det finns nog inget amatörradioföretag i Sverige, som har så hög produktkompetens, mycket bra support och kundbemötande som Swedish Radio Supply besitter. Detsamma kan jag tyvärr inte säga om andra svenska företag i branschen. Det kan också handla om så pass enkla saker som t ex att inte kunna tigga till sig en ynka liten rabatt, att inte bemöda sig om att visa upp sina produkter på t ex större loppisar och inte minst när det gäller ohemul prissättning. Se här:

http://sm0fobradio.blogspot.se/2013/03/prisjamforelser.html

Kvinnor är alltid klokare än vi män. Min sambo vägrar göra större investeringsköp på stormarknader. Hennes motiv gäller supporten och kunnandet. Det kan hon bara få hos den lokala handlaren!

Jag håller med dig om vad du skriver om ICOM-kvalitet. Ett litet exempel på kvalitetsaspekten kan jag nämna. Jag köpte nyligen en amerikansk liten transceiver av fabrikat Elecraft typ KX3. Radioteknik är de duktiga på och transceivern har bra radioprestanda. Men de har glömt bort själva slutprestandat. Jag menar det nödvändiga ljudet. I transceivern sitter en pytteliten högtalare och ljudet från den är knappt användbart. För att inte tala om det mekaniska utförandet, som i princip består av veckad plåt. Det går att stoppa in batterier i pytsen, men när de ska tas ut riskera man att haverera innanmätet.

Det blir nog till att handla en ICOM ID-51E hos er även om det svider lite ...

Lycka till på Eskilstunaloppisen!

Med bästa hälsningar och 73

Kjell, SM0FOB