SSA Portabeltest



SSA:s Portabeltest på 40 och 80 m (cw och ssb) gick av stapeln söndagen den 19 maj mellan 0900-1300. Contests är inte min starka sida precis och därför inte speciellt lockande att delta i. Bestämde mig dock ändå att för första gången delta i denna test. Ett par kilometer från mitt hemma-QTH finns ett lättillgängligt (med bil alltså) naturreservat som heter Gullringskärret. Det ligger i södra kanten av Jordbro i Haninge kommun. Säkert skulle nog flera stationer i portabeltesten vara QRV i naturreservat och jag skulle därmed samtidigt kunna både plocka och ge poäng i naturreservatsjakten SMFF.

Plockade med mig Elecrafttransceivern KX3, en 7 MHz G-vippa med magnetfot, 2 st antenntrådar á ca 10 m och snöre med kastlod (stödlager till en Stollerotor). Fick upp ena antenntråden ca 5 m upp i ett träd och lade ut den andra på marken. Avsikten var att försöka använda dessa trådar som en antenn på 80 m. Att använda en G-vippa på biltaket för 80 m är otänkbart under dagtid vid den här tiden på året. Med KX3ans inbyggda autotuner försökte jag stämma av trådantennen. KX3an indikerade då 1:25 SWR! Efter mycket hackande i tunern kanske det blev 1:6. Alltså en oanvändbar antenn. Kopplade då ihop trådarna till en 20 m longwire och då lyckades KX3an stämma av antennen. Testade också att försöka stämma av longwiren på 40 m, men det gick lika dåligt som med 10 m trådarna på 80 m.

I naturreservat brukar det ofta vara låga störnivåer, men det var det inte här med Nynäsmotorvägen en kilometer bort och med pendeltåget på samma avstånd åt andra hållet. Ändå var störnivån njutbar jämfört med den i hemma-QTH:et, typ från plasma-tv och annat otyg. Det var fullt ös på banden, från SM och kontinenten. Inte alls som uppe i Boden. KX3an med preamp och max RF-gain hade svårt att klara av detta. Det gick hjälpligt att kurera med minskning av RF-gain och dämpning. Ibland funkade 7 MHz G-vippan på biltaket bättre än longwiren, men mycket tråd uppe i luften är förstås överlägset bättre.

Det blev drygt 20 QSO (blandat cw och ssb) i testen och alla SM-distrikt kördes. Extra kul var det, trots kraftig QRM, att med G-vippan på 7 MHz köra Kalix radioklubb SK2HG/P i KP15lx. Gav rapporten 559 och fick 579 tillbaka. Hörde SM2T och SK2AZ. Strax innan testens slut upptäckte jag att jag hade angett fel effektklass under testen, 04 i stället för 03. Så TYVÄRR blir det ingen testlogg inskickad.

Fortsatte en timme till att köra SMFF-trafik. Det blev inalles 10 nya SMFF-områden.




Vitsippor som "snö" i naturreservatet Gullringskärret


Kamera Foto och video iPhone 4S
Editering Foto IOS app Simply HDR
Editering Video MAC OS iMovie