Mottagarmanick


Min nya nalle, en Samsung Galaxy S4, har ingen inbyggd FM-rundradio. Det har inte iPhone heller. Kanske är det så att få lyssnar på vanlig radio och i stället gör det via nätet? Eller är nalletillverkarna i maskopi med bredbandsoperatörerna? Det kan bli kostsamt att lyssna via nätet och är det ingen bredbandstäckning så går det inte alls. Till iPhone-nallar finns det FM-rundradiotillsatser, men inte till en Samsung Galaxy S4 tror jag. Nu har dock Martin Marinov kommit på en lösning. Han har tagit fram en Android-app som använder sig av en USB-sticka för radiomottagning. Appen heter SDR Touch där SDR står för Software Design Radio. Till appen behövs också en RTL2832U driver och en SDR Touch Key för pro-varianten av appen. Den kostar 60 kr om jag minns rätt.


Passande USB-sticka (DVB-T Stick Terres 2.0 art.nr 93480) finns hos Kjell & Company att köpa för 248 kr. Se foto överst. Till stickan medföljer en pytteliten magnetfotantenn. Min nalle har förstås ingen USB-ingång så därför behövs en s k OTG-kabel (On The Go). Den finns också hos Kjell & Co.


Efter lite tryckande här och där lyckades jag få igång appen och kunde avnjuta SR:s P1 på frekvensen 92.4 MHz. Tyvärr endast monomottagning, men stereomottagning lär vara på G. Den lilla antennen räckte bra till för FM-rundradiomottagning. Jag bor ca 15 km fågelvägen från Nackasändarna och jag bor risigt till för bra mottagning av annat också. Jag var förvånad över att nallen orkade med att strömförsörja stickan. Nallens batteritid verkade inte påverkas så mycket.


Nu är det som så att SDR Touch appen tillsammans med USB-stickan kan så mer än bara mottagning av FM-rundradio. Något som gör det hela mera intressant för typ en radioamatör.

Martin Marinov skriver:

Turn your mobile phone or tablet into an affordable and portable software defined radio scanner. Listen to live on air FM radio stations, weather reports, police, fire department and emergency stations, taxi traffic, airplane communications, audio of analogue TV broadcasts, HAM radio amateurs, digital broadcasts and many more! Depending on the hardware used, its radio frequency coverage could span between 50 MHz and 2.2 GHz. It currently demodulates WFM, AM, NFM, USB, LSB, DSB, CWU and CWL signals.

Rätt häftigt faktiskt. Att det med prylar/app för endast ca 300 kr gör att en nalle eller en platta kan bli en avancerad radiomottagare och som dessutom visar radiospektrat.


Här har jag anslutit stickan med 25 m koax till en yttre antenn. Antennen är en liten s k Discone-antenn placerad på garagetaksnocken ca 5 m ovan mark. Skärmdumpen ovan från min Galaxy S4 visar NFM-mottagning av en amatörradiorepeater i Brandbergen. Det lilla svaga strecket härrör från en radioamatör i Huddinge.


Med samma antenn som ovan visar detta mottagning av radiotrafik mellan flygplan och Arlandaflygplatsen. Mottagaren är inte speciellt känslig. I vissa lägen skulle jag nog kunna klassa den som "okänslig". Flygtrafiken hörs ibland med den lilla magnetfotantennen. Det behövs bra antenn och bra antennläge. Jag har inte provat mottagning av SSB- och CW-signaler. Det finns de som använt denna USB-sticka för mottagning av månstudssignaler. Men då med annan programvara och med en PC som terminal och med en lågbrusig preamp nära antennen.

SDR Touch länkar:
http://sdr.martinmarinov.info/ 
https://www.facebook.com/SdrTouch
https://play.google.com/store/apps/details?id=marto.androsdr2&hl=en

Med USB-stickan i din PC så blir PC:n en fullfjädrad radio- och TV-mottagare:

Mottagare för marksänd digital-TV (DVB-T) och radio (DAB-T, DAB+ och FM). Endast mottagning av de fria kanalerna t.ex. SVT1, 2, 24, TV4, TV6 och Barnkanalen.
  • För de fria kanalerna
  • Inspelningsfunktion
  • Timeshift
  • Antennanslutning
Nedan kan du se vad jag lyckades få in inomhus med den lilla sprötantennen. För att få TV-mottagningen att funka var jag tvungen hålla om sprötet med handen. För TV-mttagning behövs en bättre antenn, helst utomhus.

Digital-TV


DAB-radio


FM-radio