G-vippa för SMFF


Snart kanske snön försvinner här uppe i norr i Boden och de allra minsta naturnära vägarna blir farbara. Då behövs en kortvågsantenn till bilen för SMFF-trafik på 7 MHz bandet. Den allra enklaste antennlösningen är en s k G-vippa på en magnetfot. G-vippan består av två sektioner. På det undre röret av glasfiber är det tättllindat en förlängningsspole plus glesa spolvarv under och över. Den övre sektionen är ett toppspröt. Antennavstämning görs genom skjuta in och ut toppsprötet tills bästa antennanpassning erhålls. Bilkarossen funkar antagligen som jordplan/motvikt och bättre än om den stått på marken tror jag. Magnetfoten kanske kopplar kapacitivt till karossen. Anslutningskabeln kanske också är med i spelet. Skärmen på anslutningskabeln är inte ansluten karossen. Den blir nog ansluten till bilens minusjord via stationen. Stationen 12 V matas från cigarettändaruttaget. Antennen är till sin natur smalbandig och verkningsgraden är inte den allra bästa. Den fungerar dock förvånansvärt bra med låga sändareffekter. Mindre bra mottagning kompenseras med att störnivån ute i naturen är avsevärt lägre än i tättbebyggda trakter.

Från Limmared Radio & Data inhandlades en mobilantenn för 40 m med följande data
Bandbredd 150 kHz
Längd ca 2.25 m
Anslutning (till magnetfot) 3/8 gänga
SWR 1.5:1 eller bättre
Effekt (max) 200 W
Pris 295 kr

Från Limmared inhandlades också en magnetfot
Diameter 180 mm med invändig 3/8 gänga
Klädd med gummiskydd
Komplett med  3 m koaxialkabel med PL-259 (hane) kontakt
Pris 295 kr

Det blev bussfrakt p g a skrymmande gods. Frakten kostade 180 kr och det tillkom 25 kr fakturaavgift. Så totalkostnaden blev 795 kr.

Jag behövde en övergång med PL-259 hona - BNC hane. Köpte ett gäng sådana från Electrokit i Malmö. De var mycket billiga, 15 kr/st plus brevporto.

Antennen är bra och snyggt mekaniskt byggd. Sprötdelen har en plastpropp överst som skydd för ögon etc. Sprötet har en blå markering som visade sig stämma bra vid justering för lägsta SWR. Sprötet går att skjuta in helt i det undre röret, vilket är bra vid transport. Sprötet kläms fast med två små insexskruvar överst på röret. Det gäller att inte tappa bort den lilla medföljande insexnyckeln.

Magnetfoten är rejält stor och sitter fast ordentligt på biltaket och är samtidigt lätt att lossa. Det finns en plastplugg som kan sättas i gänghålet som skydd när det inte används. Anslutningskabeln är halvstyv och borde hellre ha varit mjuk.

Så idag vid 15-tiden blev det ett litet antennprov utanför garaget tillsammans med en Elecraft KX3 10 W transceiver. KX3:ans inbyggda autotuner lyckades med att stämma av antennen bra på 40 m. Även de övriga banden inkl 60 m och 6 m klarades av, men inte 160 m förstås, och hur pass bra i praktiken är svårt att direkt avgöra. Det blev dock starka mottagna signaler från 30 m upp till 10 m. På SMFF-frekvensen 7.080 MHz hördes svagt på SSB Lennart,SM5CBN i SMFF-7204 naturreservatet Väsby branter i Rimfosa, Kinda kommun. Avståndet dit från Boden är 911 km. Försökte ropa, men han hörde mig inte. Sedan QSY:ade Lennart till CW-delen på 7.024 MHz. Signalstyrkan hade gått upp något och det blev QSO. De flesta fasta stationerna som han körde var rejält starka här.

Jag har tidigare kört många kontakter med motsvarande antenner och montage på de flesta banden. Denna antennlösning kan först och främst rekommenderas för stillastående bruk då den är mycket lätt och snabb att montera och funkar dessutom hyfsat bra.

Vill man köra på 80 m bandet rekommenderas att köpa en G-vippa anpassad för det bandet. Under dagtid är 80 m ett mycket svårt för att inte säga ogörligt band uppe i norr. Så det bandet är inte aktuellt för min del.

UPPDATERAD 5 MARS 2014

Elecraft KX3 transceiver (10 W) i handskfacket


Provade att provisoriskt sätta fast G-vippan med sin magnetfot på ett kamerastativ. Det gick nu inte att stämma av vippan på 80 m med KX3:ans autotuner. Det betyder att bilkarossen har en viss betydelse. Hade återigen ett QSO på 40 m CW med SM5CBN som befann sig i Trangölamyrens naturreservat JO77nq ca 960 km från Boden. Det var vid 13-tiden och hans signaler var svagare än igår.

Nedan ett inspelat QSO mellan SM5CBN ute i naturen (Trangölamyren) och SM5US (Bromma) vid samma tid.


.
Längre fram på dagen vid 16-tiden blev signalerna från SM5CBN (Ingatorp, Eksjö) betydligt starkare. Det blev ett CW-QSO till med honom på 40 m. Lyssna nedan på ett inspelat QSO mellan SM5CBN och SM6TPJ (Götene) vid den tiden.



Slutsatsen är att en G-vippa kan användas som antenn ute i naturen utan en bilkaross som jordplan/motvikt. Lämpligast är då att skippa magnetfoten och i stället ha ett litet antennfäste med invändig 3/8 gänga och med t ex PL-259 anslutning (hona). Fästet ska kunna monteras enkelt på t ex ett kamerastativ eller ett rör för att komma upp en bit från marknivån. Till fästet ska kunna anslutas 3 st 10 m långa motviktstrådar. Allt detta blir en lättviktig packning i ryggsäcken. En sådan här antennlösning funkar i vilken terräng som helst och är mycket snabb att rigga upp.