SMFF 2014

Under 2014 besökte jag flera naturreservat i Norrbotten. Något som ingår i SMFF:s "Diplomprogram och Tävling - Swedish Fauna and Flora". Jag körde med låg effekt ca 5-10 W och enkla antenner på 40 m bandet. Nedan finns några rapporter från mina naturreservatsbesök.


Rapport från Kvikkjokksområdet av SM0FOB/KjellSep 16 2014, 13:11     Kommentarer: 2 

SMFF-2885

Björnviken i Årrenjarka

Norrsken i Årrenjarka

Tjaktjajaure vid SMFF-2887
Aktiverade i fredags och söndags naturreservaten SMFF-2885 Kabla-Kvikkjokk fjällurskog och SMFF-2887 Ultvise fjällurskog. Försökte först hitta ett bra QTH i Kablareservatet nära Årrenjarka en bit upp på Kassevareberget, men höll på att gå vilse i björk- och videsnåren. Så det blev i stället ett dåligt ett i botten på en dalgång, se foto. Tyvärr var det inte lika vacker natur som i närliggande Björnviken utanför reservatet, se foto. Det blev fem QSO:n på 40 m CW. De värmde. I jonosfären var det norrsken, som sågs bra runt midnatt. Det andra reservatet ligger mycket nära den vidunderligt vackra uppdämda jättesjön Tjaktjajaure (500 m ö h). Såg att SM5BRG hade gästat reservatet tre år tidigare. För mig gick det inte lika bra. Endast två QSO:n på 40 m. De värmde. Det var kanonstarka signaler från många SMFF-are, men mina svaga signaler drunknade i de starka stationerna och deras troliga lokala störmattor. Sedan drog SSA:s månadstest igång och då luftades sannerligen många kilowatt och jag packade ihop stationen. SMFF QRP ska definitvt undvikas på helger :-( Ni som inte har varit här uppe passa på om ni får chansen. Naturen är enastående vacker, speciellt nu med alla höstfärger.

73/44 Kjell SM0FOB/2p, KX3 med fem wattar


Rapport från Alterberget SMFF-2675 av SM0FOB/KjellAug 14 2014, 17:05     Kommentarer: 5 

Fikapaus i naturreservatet Alterberget

Smålom och knipa

SMFF QSL
Det gick ju bra idag från det tidigare okörda naturreservatet Alterberget nära Luleå (KP05xn). 15 st CW QSO och 2 st SSB QSO. Tack alla.

I en liten tjärn nära reservatet simmade en typisk norrlandsfågel, den inte så vanliga smålomen. Se foto. Se också mitt SMFF-QSL.

Om vädret är bra nu på söndag fm sitter jag uppe i ett fågeltorn och kör Portabeltesten. Tornet ligger i ett N2-område nära Luleå.

73 44 Kjell SM0FOB/2P
Rig KX3 10 W plus G-vippa


Rapport från Hällträskskogen SMFF-2679 av SM0FOB/KjellAug 08 2014, 18:26     Kommentarer: 5 

Infotavla

Livbåtsvertikal ca 8 m hög
Igår var jag i naturreservatet Lustgården och körde SMFF. Såg då på en infotavla att det finns ett reservat i närheten som heter Hällträskskogen (i KP05qo). Körde dit i morse från Boden. Dit ca 7 mil, varav 1 1/2 mil mer eller mindre okörbart mellan Boden och Älvsbyn pga vägarbete :-( Reservatet är bara 8 hektar stort och består av urskog läste jag på innan. Satellitfoto visade att det inte finns någon P-ficka in i reservatet. Tog därför med mig livbåtsvertikalen. Det var skapliga timmervägar och det där med urskog stämde bra. Vägrenen vid reservatskanten sluttade brant ner in i reservatet. En trådantenn in i den skogen skulle nog inte ha funkat bra. Den som har gaffatejp alltid tillhands är en riktig radioamatör sägs det. Då är jag väl det då eftersom jag hittade en rulle i bakskuffen :-) En reservatstolpe fick bli mitt maststöd. Tack för den stolpplaceringen, Den var förutseende måhända. Senaste mätning på livbåtsvertikalen visade att den inte är bra avstämd på 40 m. KX3:an strypte därför uteffekten till 5 W. SM4DQE, SM5IMO och SM7FIG made-my-day! Tackar! Det blev grötigt när SM7CMV/P kom igång och många ville ha ett QSO med honom. Tyvärr fick jag bara ett halvt QSO med SM5AKU och också med SM5APS (tror jag). SM7CMV, SP8RHP och tyskar hördes skapligt, men mina sigs var förstås alldeles för svaga för dem som bor eller är i bebodda trakter. Kan trösta mig med, trots dåligt resultat, att jag såg till att reservatet fick sitt allra första radiobesök.

73/44 de Kjell SM0FOB/2P


Rapport från Abisko nationalpark SMFF-0001 av SM0FOB/KjellJul 25 2014, 18:29     Kommentarer: 14 

Torneträsk med Lapporten
Åkte på morgonen från Katterjåkk (7 km från Riksgränsen) till Abisko. Det blev många stopp i det varma vädret. Spanade efter smalnäbbad simsnäppa och nordsångare. Den sistnämnda uppe på en brant vid en tunnelmynning i Abisko på Malmbanan. Det blev inga kryss. Parkerade vid E10:an med Torneträsk och Lapporten framför mig. Det blev åtta CW-QSO på 40 m. Några var svaga plus QSB så det gick inte att genomföra fullständiga QSO:n. Tack alla! Efter en timme åkte jag tillbaka för en fjällvandring. Ev blir jag QRV i morgon oxo från Abiskoområdet.
73/44 de Kjell SM0FOB/2P


Rapport från Vuollerimskogen SMFF-4645 av SM0FOB/KjellJul 21 2014, 10:37     Kommentarer: 0 

Shacket

Vuollerimskogen

Sambon med Gubben vid Spegeldammen

Halv meter abborre fångad i Stora Luleälven 40 km S Vuollerim
Det var varmt som bara den igår i Vuollerimskogen, +27C. Enastående starka mottagna sigs på 40 m. Tio QSO:n på CW och fyra på SSB.

Vi lunchade vid Spegeldammen alldeles intill reservatet. Dammen är nog världens största "lyxpool". Vattnet kommer från Sarekfjällen. Kort video finns här: http://youtu.be/Q1-2yv45Exo

73/44 Kjell, SM0FOB/2p och tack för QSO:na och reservat
(KX3 10 W med G-vippa)


Rapport från SMFF-2820 Armasjärvimyren av SM0FOB/KjellJun 16 2014, 21:38     Kommentarer: 5 

QTH Armasjärvimyren

Nedklubbad livbåtsvertikal

Sambon och Gubben har hittat lappnycklar
Försökte i söndags aktivera, nära Pajala, reservaten Juppuka och Vasikkavuoma. De gick inte att aktivera eftersom man måste ta sig in i dem och jag hade inte med grejer för att klara det. Idag, söder om Övertorneå, kom vi till ett fint reservat som heter Armasjärvimyren. Det var blandat väder med solsken och plötsliga hagelskurar. Från en vägficka nära reservatsgränsen fick jag ut ca 20 m RG58 från en FT-817 (5 watt) till min 8 m livbåtsvertikal som jag klubbade ned i myren innanför reservatsgränsen. SM2EKA hörde mina CQ 44 på 40 m CW. När jag skulle sända RRR som avslutning pajade min mini-paddle. Den har krångat tidigare och nu åker den i skroten. Tur var att jag hade med mig en hederlig gammal CW-nyckel. Det var 40 år sedan sist och SM2EKA lyckades tyda mitt hamrande. Sedan blev det myrvandring och fågelskådning. Sambon upptäckte den mycket sällsynta orkidén lappnycklar. Tillbaka i bilen blev det QSO med 5CBN/5, 7DBD och 4DQE. Tack för att ni hörde mina svaga signaler.
73 44 de Kjell, SM0FOB/2P


Spaning efter nornan i Åkerby SMFF-2764 av SM0FOB/KjellMay 31 2014, 21:15     Kommentarer: 2 

Riggen
Nornan är en sällsynt liten orkidé. I månadsskiftet maj/juni brukar den ses i det pyttelilla naturreservatet Åkerby. Det ligger några mil norr om Boden och nås från p-platsen efter ca 1 km lite halvjobbig vandring över vindfällen. Dit hade jag sällskap med sambon Lisbeth och hennes kompis Barbro samt vovvarna Gubben (lapphund) och Totte (tibetansk terrier). I ryggsäcken packades FT-817, Z817 autotuner, livbåtsvertikal (0.5 m lång i transportläge och ca 8 m lång i antennläge), Biltema jordspjut (37-279 á 50 kr) som markfäste för vertikalen, gummiklubba (för att dunka ner jordspjutet), blyack 12 V/3.4 Ah, motviktstrådar, mikr, cw-manipulator m m. Det blev ganska tungt. En bordsplats finns där och det gick snabbt att rigga upp det hela i ganska tät skog. Provade på cw på 40 m. SM0BSB och SM5CBN/5 dånade in. Jag var dock inte lika stark hos dem. Provade lite SSB, men det blev nil. Djävulskt stora mygg blev jag angripen av och så kom regnet. Jag fick snabbt bryta ner allt då jag inte hade något regnskydd. Nornorna då? Jo, dem hade damerna lokaliserat.
73/44 de Kjell SM0FOB/2p


Kompletterande foton från den 31 maj i Åkerby SMFF-2764 av SM0FOB/KjellJun 02 2014, 13:48     Kommentarer: 0 

Riggen

Livbåtsvertikal med jordspett från Biltema

Livbåtsvertikal 8 m

Orkidén norna
73/44 Kjell, SM0FOB/


Rapport från Möröfjärden SMFF-6867 av SM0FOB/KjellMay 06 2014, 18:03     Kommentarer: 3 

Shacket i baksätet i en Skoda Yeti

Sädgäss

Ladriket nära E4:an
I östra änden av Möröfjärden, ca 2 mil söder om Luleå, finns ett lättillgängligt fågeltorn. Det var inte så mycket SMFF-aktivitet på förmiddagen på 40 m, men kul ändå förstås. Tack för QSO:n! Riggen var FT-857D plus G-vippa på magnetfot. SM4KIP påtalade tacksamt att jag var knappt läsbar p g a modulationsstörningar. Drog ner effekten från 50 W till 20 W och då lät det bättre hos honom. 857:an tror jag är extra känslig för rf-återkoppling. Observerade fågelarter var bl a: havsörn, trana, grågås, tundrasädgås, bläsgås, kricka, knipa, storspov, gluttsnäppa, tofsvipa ...
73/44 de Kjell, SM0FOB/2P


Rapport från Möröfjärden SMFF-6867 av SM0FOB/KjellMar 12 2014, 16:33     Kommentarer: 4 

Ladriket i Alvik den 12 mars 2014
Varmt, men blåsigt, idag i Boden- och Luleåtrakten. Nästan +11 C. Sambon, vår lapphund och jag åkte till Möröfjärdens sydöstra spets, ca en mil söder om Luleå. Där finns ett fågeltorn. På vägen dit såg vi ovanligt tidiga vårtecken, tofsvipa och sångsvan. När jag riggade upp G-vippan och KX3:an tappade jag Vibroplexmanipulatorn. Manipulerande blev inte sig likt efter detta. Jättebra konds var det på 40 m vid 14-tiden. Körde på CW SM5AKU, SM3CER och SM5CBN. De var kanonstarka. Avbröt sedan CW p g a manipulatorn. SSB funkade inte p g a starka QRM från ryssen.
73/44 de Kjell,SM0FOB/2P


Rapport från Stubba 0052 och Muddus 0013 av SM0FOB/KjellJun 04 2014, 14:41     Kommentarer: 3 

Shacket med sov- och packrum

VHF/UHF - 7 MHz G-vippa - Livbåtsvertikal

Matrast vid Stora Lulevatten
Vaknade i bilen igår runt 02.30 i Stubba (Luspebryggan). Otroligt vacker natur är det där vid Stora Lulevatten och med Sarekfjällen i horisonten. Mycket fågelsång var det, men den mycket sällsynta långväga gästen, dvärgsparven alltså, hade ännu inte anlänt från sydöstra Asien. Det blev inte så mycket radiokörande och Internet kom jag inte åt. Telenors civilisationshorisont sträcker sig inte längre än 7 km norr om Jokkmokk. Från Luspebryggan blev det två QSO:n och fem från Muddus, ca 20 km söder om Gällivare. Samtliga på 40 m CW. Tack till er alla som lyckas tyda mina svaga FT-817-signaler. Märkligt var det att 7 MHz G-vippan med magnetfot på biltaket funkade bättre än den 8 m höga livbåtsvertikalen. Sedan tog tröttheten överhand så det blev inget ytterligare reservatbesök som tänkt och jag åkte de 25 milen tillbaka till Boden.

Den vackra och skönsjungande blåhaken, som det var gott om, kan ses och höras här:
http://youtu.be/Y6TjmokSJV8

Inte bara blåhaken. Också många andra skönsjungande fåglar fanns där:
http://vimeo.com/97362717

73/44 de Kjell, SM0FOB/2P