QTH Bilen





Att använda bilen som ett QTH kan ha sina fördelar och typ utöka amatörradions användningsmöjligheter. Exempel är t ex att köra radio från naturreservat (World Wide Flora & Fauna), slippa störningar i hemma-QTH:et, kombinera radiokörandet med andra upplevelser, hitta bra QTH för deltagande i tester för VHF & up osv. Det ger också möjlighet att sända med relativt höga uteffekter. Listan på möjligheter kan göras lång, men det finns förstås också nackdelar.


Ett problem jag inte har lyckats lösa tillfredsställande är att mörklägga bilen om man ska övernatta. Det behövs också solljusskydd för att få ner innevärmen och för att inte bli bländad. Har man hundkompisen med vid en övernattning så måste det finnas ordentlig ventilation. Något som kan vara svårt att ordna då det är myggrikt. De som har husbilar och husvagnar har löst detta. Från dem kan man säkert hitta bra lösningar. Mina lösningar har dock alltid varit provisoriska. Det framgår av fotot. Paraply försöker jag alltid få med mig i bilen, både som regnskydd och som solparasoll. För inte belasta kupéutrymmet är bästa alternativet en takbox. I den lägger jag campingbord, campingstolar, regnkläder och stövlar, extra kläder, antennmateriel som koaxkablar, antenntrådar ...


Jag använder "magnetfötter" till vertikalantennerna på bakre takdelen. En antenn för 2 m/70 cm, en kvartsvågsantenn för 6 m (5/8 lambda för 2 m) och vippantenner för HF och 6 m (ingen av dem är uppsatt i fotot).


Intrimmade vippantenner förvarar jag i plaströr (Biltema). För 80 m 3 st vippor (CW-delen och SSB-delarna). Hustler-vippan för 80 m funkar bra på 6 m. För 40 m 2 st vippor (CW- resp SSB-delen) och för övriga HF-band 1 st vippa/band. Vippantenner på magnetfot funkar mycket bra, oftast bättre än höga trådvertikaler, tråddipoler etc..


På takräcket längst fram är monterat ett maströrsfäste (Biltema Hållare för torkvinda 70 kr). Hållaren kan användas t ex till en teleskopmast/metspö för trådantenner och yagiantenner på maströr för 144 MHz och högre frekvenser. Jag använder teleskopdelen av en snötakraka (Jula Takraka max 6.4 m lång, 399 kr) för trådantenner.



Exempel på en 4 el 144 MHz yagi monterad på ett maströr, som i sin tur kan stoppas ner i maströrsfästet på takräcket.


Det absolut viktigaste att inte glömma ta med är pallen (t ex Biltemas fotpall, 149 kr). Jag är normallång och pallen behövs för att komma åt innehållet i boxen och för att sätta upp antenner.



Det eviga problemet är fixat med den här bilmodellen. Alltså att kunna montera en manöverpanel på bästa och trafikofarligaste plats på en instrumentbräda. En tunn veckad aluminiumplåt är fastskruvad på baksidan av manöverpanelen till en Icom IC-7100. Den gick att skjuta in helt i springan ovanför radion.


Huvudenheten till IC-7100 (kan tyvärr inte utrustas med en inbyggd autotuner) tillsammans med ett eget 12 V batteri ligger här på golvet framför främre passagerarstolen. Normalt brukar jag lägga dem bakom stolen så att en passagerare får plats i framsätet.


Elecraft KX3 är mycket lätt att montera på den här bilens instrumentbräda på en bra plats. Det är bara att skjuta in stationens två stöttor i ventilationsgallret. CW-manipulatorn på KX3 blir också lätt åtkomlig. Strömförsörjning tar jag från 12 V cigarettändaruttaget och det blir 15 W ut från KX3. En stor fördel är att KX3:an kan förses med en inbyggd autotuner. Den funktionen har jag haft mycket stor användning av.


Den otvättade bilen är en Skoda Yeti. Den kännetecknas av relativt hög inre takhöjd ca 113-136 cm bakom framstolarna. Största bredden bakom framstolarna är ca 132-135 cm och bredden mellan hjulhusen är 100 cm. Största inre längd bakom främre framskjuten passagerarstol är ca 171 cm. Inre längd bakom mittkonsolen är 150 cm. De tre bakre passagerarstolarna kan mycket lätt tas ut.


Fotutrymmena bakom de främre stolarna kan fyllas ut med varsin packbox. Det blir också en behaglig lutning för nacken med pålagd skumgummimadrass.


Det går alldeles utmärkt att sova bekvämt i bilen om man inte är alltför lång. Utan hundbur får två personer plats. Hundburen är ordentligt surrad med bilen lastöglor i golvet.


Detta är liggunderlagsdelarna som kan kombineras på olika sätt. Denna kombination är för två personer. Delarna är tillkapade från två skumgummimadrasser 90x200x9 cm från Jysk (749 kr 2st). Mått är 66x90 cm för de två större delarna, 44x61 cm för de två mindre och 10x45 cm för de två utfyllnadsbitarna.


Om allt funkar och vädret är bra kan belöningen också bli en naturupplevelse ... Fast roligare är det att kunna vandra, tälta och köra QRP under sommartid. Jag har köpt ett lättviktstält. Får se om det blir av ... och om hälsan tillåter.

(Samtliga foton är från 10-11 juni 2017)